مقالات آرشیو خبر ها
تاثیر اقتصادی انتقال کریستیانو رونالدو بر یوونتوس - قسمت دوم

تاثیر اقتصادی انتقال کریستیانو رونالدو بر یوونتوس - قسمت دوم

همانطور که در مورد ارقام فعلی یوونتوس در قسمت اول صحبت شد، هدف اصلی پایداری مالی باشگاه بدون تکیه بیش از حد به موفقیت های ورزشی است. باشگاه باید بتواند بدون فروش فوق ستارگان خود به رقابت با باشگاه های بزرگ اروپایی بپردازد. قبل از بحث در مورد پارامترهای کلیدی رشد درآمدها، لازم به تخمین اثر هزینه انتقال CR7 بر تعادل مالی باشگاه با رکورد انتقال 100 میلیون یورویی است.

 

هزینه های اصلی 2018/19

برای سومین سال مالی متوالی، یوونتوس با در نظر گرفتن اهمیت هزینه نقل و انتقالات و حقوق باشگاه تلاشی فوق العاده برای ارتقا سطح فنی تیم کرده است. خرید کریستینو رونالدو طبیعتاً یک بار بسیار سنگین برای باشگاه بوده است.

 

هزینه اقساط مربوط به نقل و انتقالات

یوفا به باشگاه ها اجازه میدهد تا از یک روش مشخص برای حساب‌رسی نقل و انتقالات خود استفاده کنند. هزینه نقل و انتقال میتواند بر مدت زمان قرارداد بازیکن تقسیم شود و در بیلان مالی باشگاه هم مورد استفاده قرار گیرد. اما ذکر این نکته مهم است که در حقیقت باشگاه ها میتوانند هزینه یک جابجایی را یکجا یا در چند قسط ― بنا به توافق 2 باشگاه ― پرداخت نمایند.

 

 

در تصویر هزینه نقل و انتقالات برای فصل 2018/19 با در نظر نگرفتن هزینه نقل و انتقال هیگایین، روگانی، استورارو، پیاتسا و ماندراگورا لحاظ شده است. در زمان نگارش این متن این بازیکنان به درب خروجی باشگاه بسیار نزدیک بودند/هستند.

 

در میان آنها، یوونتوس برای جابجایی هیگایین باید پول هنگفتی بپردازد در حالی که هزینه انتقال پیاتسا نیز قابل توجه است. اما برای سایرین، این هزینه جابجایی برای موازنه مالی باشگاه آنقدر قابل اثرگذاری نیست. در ادامه هم به هزینه های انتقال این بازیکنان و هم به درآمدهای حاصل از فروش آنها اشاره خواهد شد.

 

با محاسبات موجود برای فصل 2018/19، یوونتوس حدود 101 میلیون یورو هزینه اقساط نقل و انتقال بازیکنان خود را باید پرداخت کند. اگر باشگاه بازیکنان یاد شده را حفظ کند این هزینه ها قابل افزایش به 126 میلیون یورو می باشد.

 

 

سیاه و سفید پوشان باید 5 میلیون یورو دیگر هم برای هزینه های مربوط به حق رشد (بر اساس قوانین FIFA) برای خرید CR7 پرداخت کنند. آنها همچنین میبایست 38 میلیون یورو دیگر هم برای بانس ها و هزینه های مربوط به عملکرد دیگر بازیکنان خریداری شده به باشگاه های آنان پرداخت نمایند. بیشتر این مبلغ همچنان در انتظار عملکرد فنی آن بازیکنان است در حالی که بخشی از آن همین حالا هم پرداخت شده است.

 

حقوق و سایر هزینه ها

 

 

در محاسبات انجام شده هزینه اقساط 5 بازیکن یاد شده که در شرف ترک باشگاه هستند مستثنی شده است. در میان آنان، هیگایین بیشترین حقوق دریافتی را با 13.88 میلیون یورو دارد، در حالی که سایرین حقوق چندان بالایی دریافت نمی کنند. همانطور که در تصویر مشخص است، بانوی پیر باید حدود 208 میلیون یورو برای حقوق بازیکنان تیم اول خود پرداخت نماید. عددی که میتواند حتی به 234 میلیون یورو افزایش یابد اگر بازیکنانی که انتظار خروج آنها میرود در تیم باقی بمانند.

 

 

به علاوه، باشگاه 16 میلیون یورو هم برای انتقال امره جان پرداخت کرده است که برای 2 سال آینده مالی باید مورد محاسبه قرار گیرد. باشگاه همچنین 12 میلیون یورو دیگر هم برای دیگر هزینه های مربوط به انتقال رونالدو پرداخت میکند. احتمالاً این هزینه ها شامل حق کمیسیون ها و بانس ها میباشد. بنا به گزارشات، باشگاه در واقع این 12 میلیون را در 4 قسط به مدیر برنامه های رونالدو (خورخه مندس) پرداخت میکند که انتظار میرد برای فراهم کردن این جابجایی تاریخ بوده باشد. هزینه ای که می‌تواند با توجه به حضور کنسلو دیگر موکل این مدیر برنامه، افزایش داشته باشد.

 

قرارداد آدیداس

 

در 24 اکتبر 2013، یوونتوس رسماً اعلام کرد که:

• از فصل 2015/16 با کمپانی آدیداس برای قراردادهای اسپانسرینگ توافق کرده است.

• آدیداس برای اسپانسرینگ تمام تیم های یوونتوس مبلغ 139.5 میلیون یورو را طی 6 فصل پرداخت می کند. این هزینه ها شامل بانس ها و ارزش محصولات آدیداس که بصورت سالانه برای باشگاه تامین میشود، نمیباشد.

• آدیداس تمام حقوق فعالیت های تبلیغاتی و لیسانس فروش پیراهن های یوونتوس را با هزینه سالانه 6 میلیون یورو تصاحب میکند.

• باشگاه همچنین میتواند با فروش بیشتر محصولات خود از این قرار داد سود مالی بالاتری نیز ببرد.

قرارداد از فصل 2015/16 اجرایی شده است و تا فصل 2021/22 نیز اعتبار دارد. قراردادی به ارزش 139.5 میلیون برای 6 فصل که بطور کلی هر فصل 23.25 میلیون یورو بعلاوه 6 میلیون یورو هزینه تبلیغات و لیسانس ها همینطور دیگر بانس ها برای باشگاه به ارمغان می آورد.

 

بطور معمول، این بانس ها میتواند در شرایطی سودی معادل 15 تا 20% داشته باشد. با این حساب، اگر برای مثال یوونتوس و آدیداس توافق کرده باشند که این آستانه سود 50 میلیون یورو از محل فروش لباس ها باشد و آدیداس بتواند 60 میلیون یورو درآمد کسب کند پس یوونتوس هم مبلغی بین 1.5 تا 2 میلیون یورو دیگر دریافت خواهد کرد.

 

اگرچه، یوونتوس این توافق را در مقطعی مورد بازنگری/بازمذاکره قرار داد و بنا شد تا فصل 2021 یوونتوس هر سال 23.25 میلیون یورو بطور ثابت و مبلغی نیز بابت بانس ها دریافت کند. اما باشگاه از گرفتن 6 میلیون یورو بعنوان حق فروش لباس های تیم به آدیداس صرف نظر کرد.

 

بانوی پیر اکنون خود حقوق فروش و تبلیغات محصولات تیم را دارا مباشد. دلیل این کار این بود که باشگاه احساس میکرد میتواند از محل فروش پیراهن های تیم در وبسایت و فروشگاه های خود مبلغ بیشتری را بدست آورد تا اینکه تمام این حقوق را با مبلغ ناچیز سالانه 6 میلیون یورو به آدیداس واگذار کند.

 

یووه از محل فروش لیسانس ها و تبلیغات در سال های 2015/16 و 2017/18 به ترتیب 13.5 میلیون و 19.2 میلیون یورو کسب درآمد کرده است. این درحالی است که برای فصل 2017/18 این مبلغ چیزی حدود 30.6 میلیون یورو پیش بینی میشود. باشگاه 2برابر، 3برابر و 5 برابر آن مبلغ سالانه 6 میلیون یورو توافقی اولیه با آدیداس را برای 3 فصل پیاپی کسب کرده و این حتی قبل از خرید CR7 بوده است.

 

ما هنوز انتظار یک رشد فوق العاده برای فروش پیراهن ها همچنین عقد قراردادهای تجاری جدید را میکشیم.

 

 

اگرچه، این افزایش درآمدها یک هزینه مدیریت و تامین را هم به مجموعه وارد میسازد. بانوی پیر رسماً اعلام کرده است که برای فصل 2015/16 و 2016/17 به ترتیب 4.3 میلیون و 8.3 میلیون یورو برای آن (مدیریت و تامین) پرداخت کرده است که این برای سال مالی 2017/18 به 12.3 میلیون یورو میرسد. در مقایسه با فصل 2015/16 باشگاه همین حالا هم 2برابر و 3برابر بیشتر هزینه کرده است که این حتی قبل از به خدمت گرفتن رونالدو بوده است. با وجود این ابر ستاره قطعاً این هزینه ها هم رو به افزایش خواهد گذاشت.

 

بسیار محتمل به نظر میرسد که در فصل 2018/19 یوونتوس 25‐30 میلیون یورو دیگر نیر برای بحث مدیریت و تامین لباس ها پرداخت کند. البته باید توجه داشت که باشگاه همچنین یک درآمد 60 میلیون یورویی را از محل فروش پیراهن ها در نظر گرفته است.

 

نتیجه گیری

نکات مثبت چربش بیشتری به نکات منفی دارد. یوونتوس با حفظ حق فروش پیراهن های خود یک ریسک حساب شده انجام داده است که منجر به افزایش چشمگیر درآمدهای باشگاه شده است. به همین نسبت، یوونتوس با به خدمت گرفتن CR7 درها را برای عقد قراردادهای مالی و تبلیغاتی جدید نیز بیش از گذشته باز خواهد کرد. کلید مشکل گشای رونالدو گرچه بسیار پرهزینه خواهد بود، اما در عین حال درآمد هنگفتی نیر در اثر موقعیت های مالی فوق العاده ای که برای باشگاه قابل دستیابی خواهد بود، به صندوق واریز خواهد کرد.

ارسالی از انجمن تخصصی هواداران باشگاه یوونتوس در ایران


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حسین صالحی
حسین صالحی«مدیر سایت»
ارتباط با نگارنده: